kairos2012.jpg
logo parafii szczecin

Ikona Zbawiciela ze Zwienigrodu św. Andrieja Rublowa

czwartek, 13, maj 2010
zwienigorod_m"Jakże chciałbym zobaczyć
Między kwiatami o świcie
Twarz Boga."

Basho

W naszym wewnętrznym pielgrzymowaniu do Królestwa Niebieskiego ikona została nam dana przez Cud Wcielenia jak nikły płomyk rozświetlający przestrzeń serca swoim blaskiem. Zanurzając się w przestrzenie modlitwy stajemy przed Bogiem, który zechciał przyjąć naszą ludzką naturę, odziać się nią i ją przebóstwić. Stajemy przed ikoną, która jest znakiem Bożego pochylenia się nad człowiekiem błądzącym w mrokach. Stajemy twarzą w Twarz z Tym, który jest Światłością świata i gwarantem stałego pokoju w czasach zamętu. Spowici mrokiem grzechu tęsknie wyczekujemy, by o świcie jak japoński autor haiku dostrzec pogodną twarz Boga.

Zobacz więcej

"Kontemplując niebiańskie przybytki…" - krótkie wprowadzenie w teologię ikony

czwartek, 13, maj 2010

ishs_nikaWspółczesnego człowieka, któremu dorobek kulturalny ludzkości nie jest obojętny, z pewnością zastanawia żywe ostatnio zainteresowanie ikoną. Mówię- żywe nie mając tu na względzie różnorodnej liczby ikon wystawianych w „Desach” czy muzeach, gdyż jak wynika z samej definicji ikony, traci ona tam siłę oddziaływania i swe zdolności katechetyczne. Jako osoba łącząca w sobie zarówno praktykę jak i teorię ikony, z całym szacunkiem dla tworzonych zbiorów muzealnych prezentujących dorobek malarstwa ikonowego stwierdzić muszę ich ograniczoność w zakresie oddania „ducha ikony”, czyli aury, która od strony kultowej zapewnia właściwy odbiór tej sakralnej, liturgicznej sztuki. Sztuczne oświetlenie sal muzealnych, jak i sterylna atmosfera, nie pozwalają ikonie przemówić.

Zobacz więcej

Symbolika kolorów w malarstwie ikonowym

czwartek, 13, maj 2010
kolory"Ikona to wypisane kolorami Imię Boże."
(o. Paweł Floreński)

W procesie powstawania ikony bierze udział nie tylko osoba ikonopisca (ikonografa), ale cały świat, który przez jego dłonie i posługę głosi chwałę Życiodajnej Trójcy - źródła i zasady wszelkich bytów.

Kanoniczna ikona wykorzystuje jedynie naturalne składniki, przemieniając je w hymn uwielbienia Boskiego Piękna. Jedynie to Piękno oczyszczone przez modlitwę, post i łzy jest w stanie „tworzyć komunię” według określenia świętego Dionizego Areopagity.

Struktura malarska oparta na technice tempery jajecznej bazuje na naturalnych pigmentach pochodzenia mineralnego i  roślinnego. Barwy używane przez ikonopisca przy pisaniu ikony nigdy nie są użyte przypadkowo.

Każdy kolor nosi w sobie ukryte, symboliczne znaczenie, a poznanie tego języka barw umożliwia pełniejsze odczytanie prawdy objawionej w ikonie.

Zobacz więcej

Stronę wykonał: Siristru