Koncert zespołu Byzantion (10.05.2013)

Koncert zespołu Byzantion (10.05.2013)

Koncert rumuńskiego zespołu Byzantion w ramach X Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej

Koncert zespołu KAIROS (25.05.2012)

Koncert zespołu KAIROS (25.05.2012)

Koncert w ramach IX Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej

Nabożeństwo konsekracji ołtarzy i Cerkwi p.w. Św. Mikołaja Cudotwórcy (17.09.2011)

Nabożeństwo konsekracji ołtarzy i Cerkwi p.w. Św. Mikołaja Cudotwórcy (17.09.2011)

Uroczystości przewodniczył J. Em. Metropolita Sawa oraz Arcybiskupi i Biskupi z kraju i zagranicy.

Koncert muzyki cerkiewnej (22.05.2011)

Koncert muzyki cerkiewnej (22.05.2011)

Koncert muzyki cerkiewnej, poprzedzony wykładem, dr hab. Włodzimierz Wołosiuk prof....

Nabożeństwo żałobne za ofiary katastrofy w Smoleńsku (11.04.2010)

Nabożeństwo żałobne za ofiary katastrofy w Smoleńsku (11.04.2010)

Nabożeństwo żałobne za dusze tragicznie zmarłych w katastrofie pod Smoleńskiem.

Nabożeństwo żałobne za ofiary katastrofy w Smoleńsku (11.04.2010)

Nabożeństwo żałobne za ofiary katastrofy w Smoleńsku (11.04.2010)

Nabożeństwo żałobne za dusze tragicznie zmarłych w katastrofie pod Smoleńskiem.

Koncert muzyki cerkiewnej (29.05.2009)

Koncert muzyki cerkiewnej (29.05.2009)

Koncert chóru A Capella Leopolis w Naszej cerkwi.

Koncert muzyki cerkiewnej (29.05.2009)

Koncert muzyki cerkiewnej (29.05.2009)

Koncert chóru A Capella Leopolis w Naszej cerkwi.

Poświęcenie dzwonów (11.04.2008)

Poświęcenie dzwonów (11.04.2008)

Uroczyste poświęcenie dzwonów w Naszej cerkwi.

Poświęcenie dzwonów (11.04.2008)

Poświęcenie dzwonów (11.04.2008)

Uroczyste poświęcenie dzwonów w Naszej cerkwi.

logo parafii szczecin

Ikona Zbawiciela ze Zwienigrodu św. Andrieja Rublowa

Drukuj
czwartek, 13, maj 2010
zwienigorod_m"Jakże chciałbym zobaczyć
Między kwiatami o świcie
Twarz Boga."

Basho

W naszym wewnętrznym pielgrzymowaniu do Królestwa Niebieskiego ikona została nam dana przez Cud Wcielenia jak nikły płomyk rozświetlający przestrzeń serca swoim blaskiem. Zanurzając się w przestrzenie modlitwy stajemy przed Bogiem, który zechciał przyjąć naszą ludzką naturę, odziać się nią i ją przebóstwić. Stajemy przed ikoną, która jest znakiem Bożego pochylenia się nad człowiekiem błądzącym w mrokach. Stajemy twarzą w Twarz z Tym, który jest Światłością świata i gwarantem stałego pokoju w czasach zamętu. Spowici mrokiem grzechu tęsknie wyczekujemy, by o świcie jak japoński autor haiku dostrzec pogodną twarz Boga.

Zobacz więcej

"Kontemplując niebiańskie przybytki…" - krótkie wprowadzenie w teologię ikony

Drukuj
czwartek, 13, maj 2010

ishs_nikaWspółczesnego człowieka, któremu dorobek kulturalny ludzkości nie jest obojętny, z pewnością zastanawia żywe ostatnio zainteresowanie ikoną. Mówię- żywe nie mając tu na względzie różnorodnej liczby ikon wystawianych w „Desach” czy muzeach, gdyż jak wynika z samej definicji ikony, traci ona tam siłę oddziaływania i swe zdolności katechetyczne. Jako osoba łącząca w sobie zarówno praktykę jak i teorię ikony, z całym szacunkiem dla tworzonych zbiorów muzealnych prezentujących dorobek malarstwa ikonowego stwierdzić muszę ich ograniczoność w zakresie oddania „ducha ikony”, czyli aury, która od strony kultowej zapewnia właściwy odbiór tej sakralnej, liturgicznej sztuki. Sztuczne oświetlenie sal muzealnych, jak i sterylna atmosfera, nie pozwalają ikonie przemówić.

Zobacz więcej

Symbolika kolorów w malarstwie ikonowym

Drukuj
czwartek, 13, maj 2010
kolory"Ikona to wypisane kolorami Imię Boże."
(o. Paweł Floreński)

W procesie powstawania ikony bierze udział nie tylko osoba ikonopisca (ikonografa), ale cały świat, który przez jego dłonie i posługę głosi chwałę Życiodajnej Trójcy - źródła i zasady wszelkich bytów.

Kanoniczna ikona wykorzystuje jedynie naturalne składniki, przemieniając je w hymn uwielbienia Boskiego Piękna. Jedynie to Piękno oczyszczone przez modlitwę, post i łzy jest w stanie „tworzyć komunię” według określenia świętego Dionizego Areopagity.

Struktura malarska oparta na technice tempery jajecznej bazuje na naturalnych pigmentach pochodzenia mineralnego i  roślinnego. Barwy używane przez ikonopisca przy pisaniu ikony nigdy nie są użyte przypadkowo.

Każdy kolor nosi w sobie ukryte, symboliczne znaczenie, a poznanie tego języka barw umożliwia pełniejsze odczytanie prawdy objawionej w ikonie.

Zobacz więcej

Stronę wykonał: Siristru